rss
email
twitter
facebook

Saturday, April 3, 2010

Jom ke dapur

 

Ok geng hari sabtu nih bgs untuk aku menolong mak aku di dapur.. lame da tak memasak..skill masak pun da makin tumpul,. pagi2 lagi da ke pasar mencari ayam…so pe lagi jom ke dapur eh..bkn senang nak tgk aku masak nih..ngeeee

IMG_0239

apron da pakai.. ape lagi….jom2

Menu ari ni ialah ayam masak cili api k.. wahh best2.. klu aku yg masak lagi best dari chef wan.. tq kat umie bab sudi menurunkan ilmu memasak kat aku.. heee bab kate org tua2 tu untung dapat laki pandai masak cam aku ni..wakaka…

 

Okeh jom tgk pe aku aku buat kat dapur tu..

IMG_0224 IMG_0228

Pagi2 da bangun nak g pasar cari ayam,…  pe lagi kene la basuh n potong2 dulu eh…

 

IMG_0229 IMG_0227

Untuk bahagian tumis ni bahan2 die…da tumbuk seme bahan tu pe lagi masukkan da dlm santan yang da tersedia dlm periuk tu…

IMG_0226 IMG_0234

Okeh next step masukkan kunyit untuk kasi kuning sket.. br la gulai lemal cili api namenyer.. hidupkan api pastu masukkan ayam yang dah dbersihkan…time ni bau die pun da wat ketor badan.. lapo2… >_<

IMG_0242  IMG_0245 IMG_0246

Ok tgk tu da gelegak dah.. ketuk la serai tu dan masukkan serai dan nak kasi masam skit letak la asam keping sket….ok ley la masukkan garam, ajitakdemoto dan gula secukup rase… da siap gulai kite..

 

Ok nak kene masak ikan n sayur campur la plak.. letih aku arini kene dera ngan umie aku.. haha.. jom kite tgk jom…

IMG_0248  IMG_0250 IMG_0251

Gaulkan kunyit n garam kat ikan tu.. bl minyk da panas pe lagi tirupkan ikan tu dlm kuali… bkn men gembira lg ikan tu masuk kuali…haha

Sayur tu lak yang paling senang nak masak.. lagi senang dr masak megi,,,siyes2 aku ckp..potong sayur, bawang putih n merah,. mula2 tumis bawang tu dulu pastu untuk lagi menarik letak la udang 4-5 ekor.. tumis skali pastu masukkan sos tiram dan air setengah cawan yer.. letak sayur pastu yang last skali letak garam n ajitakdemoto secukup rasa.. siap la tugas aku di dapur yer.

IMG_0252  IMG_0253

Okeh tu la menu tengahari aku..jom makan seme… hikhik…. ciaoo..

19 comments:

Mis Erika said...

ceewah..
mcm sdp ja ni..
:)

Iza said...

Rajinnya masak....sapa jd jurukamera tu???

pijoe said...

mmg sedap.. meh2 jemput rase eh. huhu.. air tangan anak teruna la katekan.. haha..
mesti la pakse adik amek pic.. ahahaha :P

Cik Effie said...

yuhuuu...hujan kat sini...nak tumpang berteduh kat sini sat

faramira said...

rajin nyer masak~~~~~huhuhu

z said...

waa..ley kawen dh nie...hahah

Hanim Mahali said...

untung dh sape dpt die nih... xpyh ke dapur, biaq die je ke dapur... kuwang3

pijoe said...

mn ade untung.. bese2 jerk la.. still lagi belajor...hee

anis hamzah said...

waaahhhhh... laki pon pandai masak...kagum nih..
tapi tak heran la skg laki pon ley msk sdap2 kn..
pas ni leh pggil chef pepijoe lak..hehe

pijoe said...

bese2 jerk anis oi.. lom ley jd chef lagi. agak2 ley tak klhkan anis nih??hehe

Cikgu Dahlia said...

ahahaha rajinnya wehh??
ni sape jd cameraman ni? umie ke?

miss lolly a.k.a luvfareda said...

wewitttttttttttttttttttttttt ! Ngeeee

B L O G D E T said...

terrer lah wk masak! ;D

fiez^^fiezryn^^fiza said...

pergh.... cayalah bro... rajin ke dapur....

Aleen Aiden said...

ehem2!klo single lagi nak masok minang tros neh.hu3 :P

pijoe said...

haha.. masuk jgn tak masuk.. haha...

Nurul Harun said...

hahha, sempat lg tangkap gambar. dh mcm artis kot. ;p

Booty Martinez said...

sapekah yang baik sgt ati amek gambar ko tu...hikhik

http://sekilass.com

Unknown said...

waaa sedapnye ayam masak lomak cili api..kne try ni

Post a Comment